Entrevista amb Manuel Morales, escultor.

ccca_manuel-morales

En Manuel Morales Espinosa és un creador (escultor, sobretot) d’una llarga trajectòria artística, que participa intensament de la vida cultural artística santboiana, dins de LaSaleta, La Peixateria i altres iniciatives pròpies que organitza, a més de ser també treballador municipal:

– Com vas iniciar-t’en el món de l’art i com et definiries com artista? D’on et ve la teva inclinació per organitzar espais i esdeveniments artístics, fomentant el món artístic local?

Vaig iniciar-me al món de l’art a l’Escola Municipal de Sant Boi de Llobregat al 1982, amb Juan de Andrés com a mestre, artista i arquitecte de formació. Gràcies a ell vaig trobar una relació entre política i art, en l’universalisme de Torres Garcia. I vaig entendre el desig dels éssers humans de trobar una harmonia mirant al passat, quan la unió amb la naturalesa era més estreta. I això em va portar a Beuys, artista alemany de la performance entre altres disciplines, que va ser el fundador del partit verd. Com a educador social després en Camps Blancs, vaig entendre  el concepte d’art ampliat que Beuys definia com art/vida. Tot un univers on l’ensenyament ocupa un lloc imprescindible. Després em vaig iniciar en un art més polític, amb obres perfomàtiques. Vaig treballar com a documentalista per al “Club 7. difusió de la performance” i vaig acabar en la seva dissolució com a director, creant el Club 8, on vàrem crear el primer Festival Internacional de Performance de Barcelona, amb un bon acolliment al CCCB, la Casa Encendida de Madrid o al Centre Internacional de Poesia de Marsella, entre altres llocs.
Ara l’escultura m’està ocupant un temps important, però això no vol dir que en uns anys torni a treballar al cinema o compongui música, ja que treballo simultàniament moltes disciplines. Entre elles la meva faceta com a educador social, que l’empro en l’ensenyament de l’art. D’ací la meva inclinació a pensar noves formes de crear espais de creació i exposicions on la pedagogia sigui el pilar de l’actuació.

– Com va sorgir la idea i comissariat de l’exposició col·lectiva d’artistes de Sant Boi i el Fons d’art municipal que obrirà aquesta nova etapa del CCCA? I per què el nom ‘Patrimoni Humà, patrimoni públic’?

Va ser un suggeriment que li vaig fer a Joanjo Esteban, nou responsable del CCCA, i que va acabar cristal·litzant-se, ja que encaixava amb el nou projecte del CCCA. Si hi ha un projecte de proximitat, el sentit comú va fer la resta. Fa anys somiava amb una exposició de tots els artistes de Sant Boi juntament amb el fons d’art. Aquest fons d’art és patrimoni públic, la resta som patrimoni humà! I amb l’exposició, públics també. És una bona manera d’inaugurar un projecte on tots els seus habitants sumin, i el seu passat.

– Tens pensats nous projectes en xarxa entre els dinamitzadors del vostre àmbit?

Tinc pensat un ‘blog obert’, que reculli tot el moviment artístic de Sant Boi, un blog obert consisteix en l’aportació de tots els que vulguin documentar-lo. Des de la meva pròpia experiència personal què podria aportar des de 1982 fins ara. Però seria interessant anar cap enrere, a Ricard Terré, (fotògraf), Joan Lleó (pintor), etc. incloent també disciplines cinematogràfiques o poètiques, no solament arts plàstiques. El blog és alguna cosa que espero que creixi com un filla que no sabrem què serà de gran!
Com coautor de La Peixateria juntament amb Domingo Martín, podríem fer un conveni amb el CCCA per treballar junts en algunes propostes puntuals. La Peixateria és una proposta educativa en un entorn concret que és la Cooperativa, i que no funcionaria en un altre lloc. Cada lloc estimula unes actuacions concretes. En el nostre cas sempre amb una finalitat educadora.

– Proposa’ns dues iniciatives innovadors relacionades amb l’art que s’estiguin realitzant en qualsevol punt del món i que creguis són interessants de conèixer.

Quan estic davant d’un ordinador per saber que es cou en qualsevol part del món, allò que més m’atreu de les noves propostes, més que artístiques, són les noves formes de canviar el sistema educatiu. Són propostes que es couen en el nord, però també m’agrada mirar al sud.

Penso en una frase que vaig aprendre a La Fundació Marianao, en un curs ancestral que vaig fer amb Xavier Pedrós: “Actua al teu barri i canviaràs el món, actua al món i canviaràs el teu barri”.
Ara mateix penso en ArtClass i en la Peixateria, dues propostes artístiques i educatives a la Cooperativa de Sant Boi, per què? Perquè l’art és un parany que ens immobilitza uns minuts i ens reté per poder pensar en coses. En totes les coses. I no hem d’oblidar que encara arrosseguem un buit cultural per la dictadura. S’ha de mirar a altres parts del món per conèixer i aprendre, però hem de treballar amb força per reparar els danys d’aquest buit i buscar fórmules per als nostres barris i escoles.

Gràcies, Manuel i sort!

‘Patrimoni Humà / Patrimoni Públic’ obre portes aquest dissabte 3 de desembre a les 12h., una exposició col.lectiva d’artistes locals (Francesc de Diego, Jesús Sarabia, Manuel Fontiveiros, Nati Comas, Raquel Gu…) i el Fons d’Art Municipal (Miró, Tapies, Juan de Andrés, Ferran Soriano, Josefa Hernández, Chillida, Ricard Tarré…) que serà el toc de sortida de la nova línia de CCCA. Veniu, veureu unes peces extraordinàries i assistireu a alguna performance que us sorprendrà! 😉

Anuncis

Comments

  1. Mª Angeles T.S. says:

    Ah, CCCA es Can Castells ahora…

Trackbacks

  1. […] local, el treball comunitari, dinamitzar el Fons d’Art i la formació. I li va donar forma el Manuel Morales. La tasca d’un comissari és donar una visió de conjunt a l’exposició, explicar un relat. És […]

  2. […] distribució de l’espai, etc. i també hem pogut parlar una miqueta amb el seu comissari Manuel Morales que ens ha donat quatre pistes del que demà durant l’apertura serà el llibret de […]

Deixa un comentari

